Midnattssolsrallyt 2017

Lars-Erik Larssons vackra Mercedes Benz 300 SI från 1957 
Tävlade i klassen regularity Elite. En riktig pärla i startfältet,



Tävlingens märkligaste fordon Österrikaren Michael Barbachs Porsche Berlin Rom Wagen från 1938.
Tre exemplar byggdes för att delta i landsvägsloppet Berlin- Rom 1938.
Men tävlingen stäldes in på grund av 2:a Världskrigets utbrott.
Idag finns bara en bil kvar av de tre som tillverkades, och denna replika som alltså är byggd av Michael Barbach.

Utan tvekan en bil som verkligen stack ut. Ekipaget tävlade i klassen Regulatity Sport.

Efter rallyt ska Michael och hans codriver Dr.Erich Glavi ut på en liten nätt tripp till Nordkap innan de vänder åter hem till Österrike.

Christer Nilsson/ Claes Evenås Opel Ascona 400 

I fjol tvingades Christer bryta efter en avåkning på SS9 men nu är de tillbaka med sin fina 400 Ascona
Lars Davidsson  Renault Alpine 310 V6
Göran Jonassons snygga Vauxhall Chevette Hsr 1981
Bo Warmenius/ Robert Ardryd  Ford RS 1600  1974
Peter Strid/ Ulf Lind  Opel Manta 400  1984
Detta är en av två Manta 400 i årets rally 
Leif Asterhag från Huddinge gör sin 4:e start i Midnattssolsrallyt denna gång med Staffan Parmander vid sin sida 
Både 2009 och 2011 slutade han femma och 2010 tvingades han bryta. 
Leif har varit en av våra mest färgstarka rallyförare genom åren.
Med sin tuffa åkstil har han blivit en stor publikfavorit.

Själv har jag ett minne från Smålandsrallyt 1972, jag var bara 11 år gammal och hade efter mycket tjat fått följa med mina äldre bröder, 

Sträckan startade i den lilla byn Djursdala strax utanför Vimmerby.
Min älsta bror som var påläst om vilka som deltog, pratade om denne Asterhag. Att han var en riktig fortåkare och stor talang.
Till slut så kom då Leif i sin BMW 2002 TII som startade lite längre ner i fältet.
Jag glömmer aldrig när han med fullt uppställ gick in i första högerböjen och returen in i nästa vänster. 
Ingen annan var i närheten av detta tempot,
Vi stod alla med öppna munnar och förundrade oss över hur detta var möjligt.

Jag kan nog säga att mitt stora rallyintresse föddes där i dubbelkurvorna efter bandyplan i Djursdala
Med just denne man Leif Asterhag! Tack Leif.. 

Leif Asterhag/ Staffan Parmander Toyota Celica  1973


André Nygren/ Emil Olsson Ford Escort RS1800 BDG  1975
Kjell Fransson/ P-O Eriksson  Renault Alpine A310
Kjell berättar att han har haft mycket huvudbry över nya bilen som han kallar för fransyskan. 

Det har varit mycket strul med bilen under de tävlingar han kört under våren.

Så ett tag var jag inne på att plocka fram bubblan till detta race, berättar han.



Men det blev den vackra fransyskan som fick stå och glänsa i solskenet på Vimmerby torg till slut.



Mikael Wisti/ Håkan Wisti  Volvo 242  1980
Engelsmannen Matthew Robinson från Malton Motor Club gör debut i detta rally.
Blir spännande att se hur hans framfart kommer bli på de smålänska grussträckorna.

Harry Joki/ Tony Sundkvist  Volvo242  1980
Mats Myrsell/ Erik Pedersen  Porsche 911 RS
Mats Karlsson med sonen Mathias i högerstolen. Nu i en helt nybyggd Audi Urquattro A2.
Martin Hagman med pappa Jan som codriver åkte in på en fin tredjeplats i förra årets upplaga av 
Midnattssolsrallyt. 2014 blev det en 6:e plats, frågan är hur starka de är i år. Men absolut några som kommer att kämpa om totalsegern. 
Bilen som de åker är en Ford Escort RS 1800 
Stig Blomqvist som var anmäld i en Porsche 911 men som sedemera visade sej vara en Ford Escort.
2009 vann Stig i just en Ford Escort, och visst ska de bli kul att få se den forne världmästaren i en riktig rallybil igen.
Även om han har åkt bra de två senaste åren i Ford Falcon
Lägg till bildtext
Lägg till bildtext
Lägg till bildtext
Lägg till bildtext

Lägg till bildtext

Lägg till bildtext

En som nog får räknas som storfavorit är Mats Jonsson i sin Mazda 323 4WD.
Förra året låg han i topp när han tvingades bryta på den 2:a etappen med trasig tranmission.
Håller allt för han i år är han en stor segeraspirant.

Kommentarer

Populära inlägg