Rallysnack med Viktor!



Rallysnack är en artikelserie som jag kommer presentera här på Historicbloggen framöver. Här kommer den första.




Torsdag eftermiddag! Sommarhettan börjar gå en lite på nerverna, och jag sätter mej i bilen för att få lite svalka. Jag passerar Hultsfred och vidare ner mot Målilla där jag möts av den stora monumentala termometern, som gör en påmind om att detta är platsen där man oftast har de högsta sommartemperaturerna i landet. Jag sneglar lite snett på termometerns display då jag passerar, och ser att den visar 33 grader.

Efter ytterligare några mil kommer jag fram till det lilla samhället Järnforsen. Här ska jag träffa Viktor Karlsson!
För en dryg månad sedan körde han sitt första Midnattssolsrally, och det gjorde han så pass bra att det slutade med en fjärdeplacering. 


Men vem är han denne 25 åring som lyckades matcha stora delar av den Svenska eliten inom historic rally


Vi slog oss ner på den skuggiga verandan och Viktor berättar att han redan som 16 åring började köra ungdomsrally. Detta innebar att kartläsaren måste vara godkänd som handledare på transportsträckorna, då detta räknas som övningskörning

Klassen han tävlade i var ungdom ekonomi . Första tävlingsbilen var en Opel Ascona, men den historien blev inte långvarig.  En våldsam rullning förvandlade Opeln till skrot, och en Volvo 242 fick ta vid.
2011 var det dags för nytt bilbyte, en Volvo 940 som gav Viktor segern i Emiltrofens ungdomsklass.

Uppklassning till C-förare Volvo Orginal under 2012 fick fart på Viktors framgångar med klassegrar i Snapphanerallyt, Emiltrofen och SSRC Finalen i Växjö.

Under åren 2012-14 tävlar han i både Sydsvenska rallycupen samt Svenska rallycupen med fina framgångar i båda cuperna.


2015 var det dags för nästa kapitel i Viktors rallykarriär. Nämligen JuniorSM i den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen .
Viktor beger sej till Finland för att leta lämplig bil, och hittar där en Ford Fiesta R2 som ägs av Teemu Suninen. Det blev affär, och första säsongen placerar sej Viktor på delad 6e plats med Emil Bergkvist och Robert Scholander i den totala JSM ställningen.


Framgångarna fortsätter under 2016 med poäng i alla utom en av de sju  JSM tävlingarna, därmed blir han fyra i den totala sammanställningen under året.


2017 blir även det en lyckad säsong  med  en 4e placering totalt, och poäng i samtliga sex deltävlingar.
I år är det sista året som junior, och med två deltävlingar kvar ligger Viktor och Jonas på en fin tredjeplats .


Här i garaget i Järnforsen tillbringar Viktor mycket tid. Just nu är det förberedelser inför näst sista JSM tävlingen Snapphanerallyt i Hässleholm 17-18 Aug

Jag nämner Midnattssolsrallyt! Och jag märker att Viktor spricker upp i ett stort leende.

-Det var nog bland det roligaste jag varit med om! Och det sladdar ju lite mer än med Forden, säger han

-Det var ju tack vare Sten Nelson  som lånade ut sin Volvo 240 till oss, som gjorde att vi kunde delta.
Jag hade själv ingen bil som var klassad för detta, säger Viktor




-Vi hade väl siktet inställt på att försöka bli top 10 i klassen, nu blev de ju betydligt bättre så det känns väldigt kul. Vi hade ju en hård kamp om tredjeplatsen med Janne Pettersson i en Audi Quattro.
De skiljde endast 2,1 sek inför sista sträckan till Jannes favör. Ja tog i så mycket jag bara vågade, och det gjorde säkert han också, Han var totalsnabbast på sträckan och slog oss med 22 sek.


-Men det var otroligt kul att få vara med om detta och på hemmaplan dessutom.
Någon mer start har jag väl inga planer på just nu. Men om tillfälle ges så varför inte. Men jag har inga planer på att bygga någon Apendix K bil

Full attack var det som gällde under Midnattssolsrallyt i Vimmerby

Prisutdelning efter MSR för 2wd bilarna.Viktor och Jonas längst till vänster i bild, blir andra bästa 2wd ekipage efter Daniel Wall/ Janette Kjäll.
Och totalt blev de en 4e placering


-Nu gäller full fokus på att bärga en pallplats i årets JSM. Och sedan att besluta vilken klass jag ska tävla i under nästa säsong, avslutar Viktor.


Två timmar går väldigt fort när man kommer igång med rallysnack med en sådan trevlig kille som Viktor. Det ska bli intresant att följa hans karriär framöver.

                                                                                       Ha de gott i värmen alla bloggläsare

                                                                                                             // Johan



Kommentarer

Populära inlägg