Rallysnack med Morgan!


Vimmerby 181008
I kväll var det dags för lite rallysnack igen! Den här gången besöker jag Morgan Olsson
i hans garage i Vimmerby.
För Morgan har motorsporten varit det stora intresset, redan i tonåren började han åka
motorcross och folkrace.
Och när sedan körkortet hade införskaffats, så var det dags att bygga rallybil.
En Volvo 142 stod snart klar hemma i garaget och med den började han sitt rallytävlande som debutant 1989.
Tre år senare hade 142:an gjort sitt och en Volvo 240 i grupp H blev hans ny rallyvapen.
Under åren 1994-95 tävlade han med denna bilen i Rally SM juniorklass och ytterligare några år i SM klassen.
2001 bestämmer sej Morgan för att ta steget ut i Europa med sitt rallytävlande.
En Volvo 242 i VOC utförande börjar han nu tävla med mestadels i Tyskland, Frankrike
och Holland.
– En otroligt rolig tid. Många rallyn var ju rena asfaltstävlingar vilket man inte hade så stor erfarenhet av innan, berättar Morgan.
Under åren 2002-03 tävlade han framgångsrikt i West Euro Rally Cup och placerade sig på 2:a plats båda åren i VOC klassen.
Totalt blev det 39 starter utomlands.
Under åren 2005-2013 tävlade han flitigt i en Volvo 740 VOC  med många framskjutna placeringar bakom sig.
-Många roliga rallyminnen har det blivit genom åren! Som den gången jag körde två rallyn samma dygn. Det var så att vi låg bra till i två olika rallycuper och hade chans på bra placeringar i båda. Den ena tävlingen gick i Norrköping och den andra i Skillingaryd samma lördag, säger han.
Norrköpingstävlingen var en rallysprint med en kortare sträcka som skulle köras tre vändor och start på förmiddagen.
-Vi lyckades, tack vare arrangörens välvilja, få köra vår andra och tredje runda efter varandra för att hinna ner till Skillingaryd, cirka 20 mils bilresa.
Där hade man också ställt upp och lät dem besikta senare under dagen. Kartläsaren fick han lämna i Norrköping, då någon av dem var tvungen att vara kvar tills tävlingen var avslutad.
-En stand in fanns redan på plats i Skillingaryd när vi anlände på eftermiddagen. Jag kan säga att jag somnade rätt så snabbt när vi var tillbaka i Vimmerby fram på morgonkvisten, säger Morgan och skrattar.
Resultatet? De blev klass 4:a i Norrköping och klass 2:a i Skillingaryd.
2016 står det klart att Vimmerby kommer stå värd för Midnattssolsrallyt under tre år framöver. Något som får Morgan att börja drömma och fundera.
I lunchrummet på firman där han jobbar snackade man mycket om rallyt som gick 2016.
En dag frågar Morgans chef vad som krävs för att var med i Midnattssolsrallyt.
-En bra bil och en bra sponsor svarade jag med ett stort leende, säger Morgan.
Chefen svarade upp med ett lika stort leende och undrade varför han inte satte igång.
-Det blev startskottet för mina planer på en historik rally debut.
Han började titta på olika alternativ av bil och var först inne på att bygga en Volkswagen Golf men det verkade dra iväg i kostnad. Därför fick det bli en Volvo och återigen en 240 i Appendix K utförande.




Volvo 242 från 1981 byggde man upp under vintern.



Bilen går under klass 17 För övrigt en klass som nästan helt domineras av Volvo


Första testet med bilen blev Locknevin-specialen på försommaren 2017

En del justeringar gjordes  innan det blev dags för Midnattssolsrallyt tre veckor senare .
– Vi lyckades med en 7:e plats i klassen och 17:e totalt, men bilen kändes inte så följsam som jag hade hoppats på.




Klass 7:a blev slutresultatet i MSR 2017


– Jag ställde undan bilen och hade väl nästan planer på att sälja den.
Istället började jag fokusera på min dotter Mayas rallytävlande, som har börjat åka ungdomsrally i en VW Golf.
Månaderna gick och det blev ett nytt år. Morgan velade hit och dit hur han skulle göra med bilen.
-Sedan tänkte jag att, fasen jag måste ju ge det en chans till efter allt slit med bilen.
Han plockade fram den igen under vårvintern för att göra vissa förändringar och justeringar.
Ca 247 hk döljer sej under huven på den helsvarta Volvon



Silverkongen nere i Kristianstad blev premiärtävlingen 2018 och allt kändes helt rätt.
– Vi hade en hård fight med Arne Bäckström i klassen men lyckades knipa klassegern med 0,19,8 30 plats totalt och bästa Appendix K ekipage i rallyt.
Nu blev han riktigt åksugen och så helgen efter var det dags för Anderslövsrallyt i Trelleborg. Klasseger igen och 8:a totalt.
Tankarna började fokuseras på Midnattssolsrallyt och allt kändes toppen. Bilen gick som ett spjut. Självförtroendet stärktes efter framgångarna i Silverkongen och  Anderslövsrallyt.
Locknevi-specialen blev ett bra genrep inför MSR. Tävlingen som bara är öppen för gammelbilar körs på en 4 km lång sträcka med två vändor och är i anslutning till den populära Locknevi Classic Motorshow.
Morgan tar andra platsen efter Adrian Ring och trea blir Kjell Fransson i Locknevi Specialen 2018.

27 Juni var det då dags för årets stora begivenhet när det gäller Historisk Rally
Midnattssolsrallyt.
Vad hade ni för målsättning och hur blev det?
-Det är ju ett långt rally så mycket kan ju hända! Vår målsättning var väl att göra ett bättre rally än året innan. Nu blev ju totalplaceringen 15:e två bättre än i fjol.
Däremot i klassen blev det lite sämre. Av topp tio i rallyt så kom sju ekipage från vår klass, med andra ord ett riktigt getingbo. Men i det stora hela får man nog ändå vara nöjd med insatsen, säger Morgan.
Morgan Olsson /Björn Jacobsson på SS 6
Stilstudie från Etapp 3 SS 14
-Nu slutar ju inte rallyåret med MSR utan siktet är inställt på deltävlingarna iBilsport Rally Cup. Vi har nu fyra deltävlingssegrar den senaste från september i JR Motorsport pokalen på Gotland. Och den sista deltävlingen är Marknadsnatten i slutet på oktober. Men med våra 80 poäng har vi faktiskt en ointaglig ledning i klassen Appendix K  1976-1990. Så om man summerar 2018 så är jag riktigt nöjd.
-Hur nästa säsong ser ut för mej är ännu lite oklart. Man har ändrat datum för MSR 2019, vilket innebär att det kolliderar med folkracetävlingen Semesterracet. Min dotter Maya är sugen på att vara med i år.
– Så då får jag väl agera mekaniker istället. Men vi får se! Inget är spikat ännu. Åldern klarar jag ju! Nu när KAK beslutat införa åldersgräns på 40 år för att få delta, säger Morgan och skrattar.
En trevlig pratstund med Morgan börjar lida mot sitt slut, när jag plötsligt får se något märkligt i ena änden på garaget.
En fälg och en bromsskiva som ser lite märkliga ut.
Varför har du kapat av dem?
-Jo du, detta hände 2010. Vi åkte en tävling i Emmaboda och vi hade sekundfight om klassegern med killen som gick ut före oss.
Inför sista sträckan hade han någon sekunds ledning. Efter ungefär halva sträckan så skymtar jag hans bil vid sidan av vägen. Jag hinner knappt reagera innan vi klipper samma sten som han. Vi lyckas dock klara oss kvar på vägen; Men framhjulet är inslaget mot torpedväggen och sitter fastkilat där. Vi tar oss till målet med låst framhjul, och servicekillarna säger. Morgan vi kommer aldrig kunna få dit ett nytt däck som det ser ut.
Men han vägrade inse att de skulle bryta där.
– Jag sa till kartläsaren att hoppa in och spänna fast sig. Vi ska in till målet nu.
Så i mer eller mindre snigelfart tog vi oss in till slutmålet med ett gnistregn längs med sidan. Jag vet inte exakt hur långt det var men det kändes som en evighet och ont i armarna hade jag också. Vi blev iallafall trea, avslutar Morgan.
Tack och Hej får se vem jag snackar med nästa gång.
Bild/text Johan Allvin

Kommentarer

Populära inlägg